x
O paměťovce - České dukáty

Jak vznikala paměťovka II. - zpracování grafického návrhu

Jak vznikala paměťovka II. - zpracování grafického návrhu

Jakmile se upřesnily jednotlivé tiskové techniky, které se na paměťovce měly objevit, mohlo dojít k dalšímu zpracování. Výrazná osobnost STÁTNÍ TISKÁRNY CENIN, rytec Martin Srb, se zhostil nelehkého úkolu a přenesl jednotlivé části výtvarného návrhu do grafické podoby.

V první fázi jde o věrné překreslení originálu do pérové (liniové) kresby ve zvětšeném měřítku. Při tom je důležité zachovat rukopis výtvarníka a především správně vystihnout a nezměnit výraz tváře osobnosti, v tomto případě Václava Havla.



Jak vznikala paměťovka II. - zpracování grafického návrhu

V této fázi byla velmi důležitá úzká spolupráce rytce a autora návrhu. Rozkresby, které se později realizovaly na paměťovce tiskovou technikou hlubotisk, přenesl Martin Srb na ocelovou destičku v již zmenšeném měřítku, aby kresbu následně vyryl ocelovým rydlem a provedl kontrolní otisk rytiny. Jedná se o vysoce řemeslnou ruční práci, kterou žádné stroje plnohodnotně nenahradí.

Grafické zpracování pamětního listu v podobě bankovky však není jen záležitost ruční práce. Design dalších částí paměťovky, například ochranné prvky, se už zpracovávají na počítači pomocí ceninového grafického programu, který vyžaduje vysokou odbornost, znalost bankovkového designu a estetické cítění. Těchto prací se zhostil na výbornou Michal Šindelář, jeden z hlavních designerů Státní tiskárny cenin.

Další krok při výrobě pamětní "bankovky" si prohlédněte ve článku
Jak vznikala paměťovka III. - tisk lícové strany ve Státní tiskárně cenin.

Jak vznikala paměťovka II. - zpracování grafického návrhu




Fotogalerie ke zpracování grafického návrhu a přípravě pro hlubotisk

zajímavosti a novinky
Přečtěte si
Další články
Odběr novinek